ΚΡΑΒ ΜΑΓΚΑ ΚΑΙ ΑΥΤΙΣΜΟΣ

AutismSpectrumDisordersAndDiet

DARE TO THINK

DARE TO BE DIFFERENT

«Να κάνουμε την αόρατη αναπηρία ορατή» είναι το motto των ημερών. Να ανοίξουμε τα μάτια μας και να δεχτούμε μια κατάσταση υπαρκτή! Αυτό είναι πιο ευθυγραμμισμένο με την πραγματικότητα. Τα άτομα με αυτισμό, οι οικογένειες τους, οι εργαζόμενοι στην ειδική αγωγή και οι επαγγελματίες που δίνουν καθημερινά αγώνα για τα παιδιά, με τα παιδιά -και πάνω από όλους και όλα- τα ίδια τα παιδιά δεν είναι αόρατοι για όσους και όσες θέλουν να δουν.

Αν σταθούμε μόνο στη νομοθετική πτυχή του ζητήματος θα δούμε ότι η Πολιτεία καθιερώνει το δικαίωμα στην ένταξη των ατόμων με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), λαμβάνει μέτρα και την καθιστά έως και υποχρεωτική. Είναι ένα βήμα αλλά σίγουρα δεν είναι αρκετό καθώς η οριζόντια εφαρμογή σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας -ή έστω σε όσο το δυνατόν περισσότερα είναι εφικτά για κάθε παιδί-  βρίσκει διαρκώς εμπόδια· αφενός, στη διαρκή υποτίμηση της ειδικής αγωγής, των δομών προετοιμασίας, ένταξης και αυτόνομης διαβίωσης. Αφετέρου, βρίσκει υψωμένα τα τείχη της φοβίας ή και του μισαναπηρισμού που χαρακτηρίζει σε έναν σημαντικό βαθμό την ελληνική  κοινωνία.

Χρέος όλων όσων εργαζόμαστε με τα παιδιά  είναι να δημιουργούμε τις συνθήκες εκείνες που θα προωθούν ουσιαστικά την ένταξη των ατόμων με ΔΑΦ. Από την πλευρά του εκπαιδευτή Κραβ Μαγκά αναγνώρισα το πόσο σημαντική είναι η ενημέρωση, προετοιμασία και ευαισθητοποίηση  στο ζήτημα της αναπηρίας. Τόσο τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης των τμημάτων μας -είτε πρόκειται να ενταχθεί ένα παιδί με ΔΑΦ είτε και όχι- όσο και οι γονείς τους έχουν ανάγκη για καλύτερη πληροφόρηση. Συζητάμε, ενημερώνουμε, λύνουμε απορίες με στόχο να πάψει το στίγμα, να υπάρξει αποδοχή και να αρθούν οι αποκλεισμοί. Με λίγα λόγια να εργαστούμε ώστε «να γίνουν τα παιδιά μας καλύτεροι άνθρωποι».

Η αποδοχή, λοιπόν, είναι το πρώτο βήμα. Ένα εξίσου σημαντικό σημείο είναι η διαρκής επιμόρφωση, μελέτη και εκπαίδευση των επαγγελματιών που επιθυμούν να εργαστούν με άτομα με ΔΑΦ έτσι ώστε να είναι ικανοί να δομούν άρτια προγράμματα ένταξης. Αλλά ακόμη πιο σημαντικά είναι η δέσμευση και η αφοσίωση στα παιδιά με ΔΑΦ. Οι άνθρωποι που είναι κοντά τους πρέπει να γνωρίζουν ότι αποτελούν σημαντικό μέρος της ζωής τους και δεν μπορούν να είναι απλώς περαστικοί.

Έχοντας υπ’ όψιν αυτή τη δέσμευση μπορούμε να διακρίνουμε και όλα τα οφέλη που προσφέρει η ένταξη παιδιών με ΔΑΦ στα τυπικά τμήματα του Κραβ Μαγκά. Σύντομα, αξίζει να αναφερθούν τα εξής:

  • Μέσω της ένταξης επιτυγχάνονται και προωθούνται οι ατομικοί στόχοι ανάπτυξης του παιδιού.
  • Ένα καλά δομημένο πρόγραμμα μπορεί επίσης να βοηθήσει ένα εύρος αναγκών που προκύπτουν στα παιδιά.
  • Τα τμήματα αυτά αποσκοπούν στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και των κινητικών ικανοτήτων ενώ παράλληλα ενισχύουν τις κοινωνικές δεξιότητες (επικοινωνιακές δεξιότητες και δεξιότητες αλληλεπίδρασης).
  • Ένας ακόμα σημαντικός στόχος του προγράμματος είναι η ενδυνάμωση των life skills. Έτσι, ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα γίνεται μια ιεράρχηση κινδύνων και καθημερινών καταστάσεων προς διαχείριση.
  • Μέσα από αυτές τις ομάδες επιχειρούμε, η εκμάθηση της διδακτέας ύλης να μπορεί να εφαρμοστεί πέραν του χώρου εκπαίδευσης και στην κοινωνική ζωή του παιδιού, από το δομημένο περιβάλλον εκπαίδευσης στο ακανόνιστο περιβάλλον της καθημερινότητας.

Υ.Γ. Η συγγραφή του παρόντος κειμένου ξεκίνησε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για τον Αυτισμό. Ως εκπαιδευτής που ασχολείται τα τελευταία έξι χρόνια με παιδιά διαγνωσμένα με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) αλλά και ως κοινωνικός επιστήμονας που πραγματεύεται το θεμελιώδες δικαίωμα της ένταξης και συμπερίληψης, αρχικά παρασύρθηκα από τους ρόλους και αναπαρήγαγα τον ξύλινο και παγιωμένο λόγο. Το κείμενο γράφτηκε όλο ξανά από την αρχή. Οι ρόλοι αυτοί κατέρρευσαν αμέσως όταν μου ήρθαν στο μυαλό εκείνα τα αληθινά χαμόγελα.

Νίκος Χριστόπουλος.

Εκπαιδευτής IKMF Κραβ Μαγκά

Σημείωση: Ο Νίκος Χριστόπουλος συνεργάζεται με το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών «Καθοδήγηση»